Apocalipsa
Apocalipsa
este ultima scriere a Noului Testament si cuprinde revelatia facuta Sfantului
Ioan Evanghelistul in insula Patmos, prin anii 94-95. Denumirea provine de la
cuvantul grecesc “apocalypsis”, insemnand “dezvaluire, descoperire”.
Apocalipsa este cea mai misterioasa scriere din Sfanta Scriptura, fiind o carte
plina de simboluri si alegorii, greu de inteles, in care este prezentata lupta
Bisericii in lume cu duhurile rele si biruinta ei prin Hristos. Din Apocalipsa
nu se citeste niciodata in timpul sfintelor slujbe.
Apocalipsa
a fost recunoscuta atat in Rasarit cat si in Apus drept o carte canonica. Numele de Apocalipsa il intalnim si la unele
scrieri apocrife: Apocalipsa lui Baruh, Apocalipsa lui Avraam, Apocalipsa lui
Petru, Apocalipsa lui Pavel, etc pe care Biserica le-a respins ca fiind
nerevelate.
Apocalipsa
nu a fost ferita de negarea apostolicitatii ei. De exemplu Dionisie, episcopul
Alexandriei (247-265) va sustine ca daca Sfantul Evanghelist nu-si spune
nicaieri in Evanghelie numele, autorul Apocalipsei o face. Tot el sustine ca in
timp ce Evanghelia si Epistola lui Ioan incep intr-un mod identic, Apocalipsa
are un inceput diferit. Insa, fara a intra in detalii, amintim ca Sfantul
Iustin Martirul si Filosoful, ca si Sfantul Irineu, ucenic al Sfantului
Policarp, il considera pe Sfantului Ioan Evanghelistul autorul Apocalipsei.
Observatiile episcopului Dionisie despre “un alt Ioan” ca autor al Apocalipsei
sunt multe: notiunile de lumina, cale, adevar, iubire nu apar in Apocalipsa, in
a patra Evanghelie se da o importanta deosebita istoricitatii lui Hristos, in
timp ce Apocalipsa nu ar fi interesata decat de moartea, Invierea si cea de-a
doua Sa venire.
Principalul
motiv al scrierii Apocalipsei a fost Parusia, a doua venire a Domnului.
Crestinii de la sfaristul secolului I, credeau ca revenirea lui Hristos este
foarte aproape. Autorul Apocalipsei explica motivele intarzierii Parusiei.
Un
alt motiv al scrierii este existenta compromisului cu lumea si cu slujirea
imparatului, la crestinii din secolul I. Astfel, Apocalipsa devine o polemica
la adresa acestui compromis. Ioan aseaza fata in fata Biserica martirilor si
Imparatia lui Dumnezeu cu puterea imperiala. In locul cultului “fiarei” este
asezata inchinarea la “Mielul injunghiat”. Pecetea fiarei, presiunile pe care
le va exercita fiara pentru supunerea lumii, sunt teme prezente in tot
continutul Apocalipsei.
Dupa
secolul al IV lea, cele scrise de Apostolul Ioan au fost privite ca fiind
raportari la marile evenimente ale vietii bisericesti, totdeauna din
perspectiva sfarsitului chipului acestei lumi si a biruintei finale a lui
Dumnezeu asupra raului.
Este
important sa retinem ca sfarsitul acestei lumi este decis de Dumnezeu si el va
fi atunci cand El l-a randuit. Esential pentru fiecare om nu este cunoasterea
“semnelor” sfarsitului, ci pregatirea neincetata pentru el: “De aceea si voi
fiti gata, ca in ceasul in care nici nu ganditi, Fiul Omului va veni!” (Matei
24, 44)
Apocalipsa
Sfantului Ioan se incheie cu viziunea cetatii Ierusalimului care se coboara din
cer, impodobita ca o mireasa pentru mirele ei (Apoc. 21, 2) si invaluita in
slava lui Dumnezeu (21,11). Din tron se va auzi un glas puternic zicand: “Iata,
cortul lui Dumnezeu este cu oamenii si El va salaslui cu ei si ei vor fi
poporul Lui si Insusi Dumnezeu va fi cu ei. Si va sterge orice lacrima din
ochii lor si moarte nu va mai fi; nici plangere, nici strigat, nici durere nu
vor mai fi, caci cele dintai au trecut” (21, 3-4).
Cetatea
sfanta nu va mai avea nevoie de soare si de luna, caci slava lui Dumnezeu o va
lumina (21,11). Iar aceasta slava, nu este altceva decat lumina necreata care a
stralucit pe Tabor.
Noul
Ierusalim care se pogoara din cer este identificat cu Imparatia lui Dumnezeu.
Chipul miresei pregatite pentru intampinarea Mirelui exprima creatia inaltata
pe o noua treapta existentiala. In noul Iersualim isi va gasi locul intreaga
creatie transfigurata. Un verset din Apocalipsa exprima credinta ca tot ceea ce
a fost creat va fi salvat: „Si toata faptura care este in cer si pe pamant si
sub pamant si in mare si toate cate sunt in acestea le-am auzit, zicand: Celui
ce sade pe tron si Mielului fie binecuvantarea si cinstea si slava si puterea,
in vecii vecilor” (Apoc. 5,13).
Savvas
Agouridis mentioneaza: “Atunci cand Biserica a inclus aceasta carte in canonul
cartilor Noului Testament, ea a dobandit un mesaj pentru noi toti, un mesaj
care nu se sprijina direct pe planul eshatologic al lui Ioan, ci pe temeliile
teologice ale sperantei crestine, pe care s-a sprijinit si planul lui. Aceste
baze teologice intereseaza pe crestinul contemporan. Intregul discurs
eshatologic al lui Ioan ne ajuta sa intelegem sensurile teologice si gandirea
profetului despre speranta crestina. Un model de neurmat il constituie acea
interpretare care a inteles sau intelege continutul Apocalipsei privind
evenimentele istorice concrete ca aplicandu-se la evenimentele unei epoci
ulterioare. Acest gen de erminie ignora aproape complet conceptiile teologice
cutremuratoare ale cartii despre Dumnezeu, lume, existenta umana si societatea”
(“Comentariu la Apocalipsa”, Editura Bizantina).
Adrian
Cocosila
CrestinOrtodox.ro
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu